Lufthansas strejk är till för att påverka piloternas lön
Emellanåt kan man läsa om piloter som går ut i strejk. Precis som anställa inom andra yrken strejkar även flygkaptener för att påverka sina löner och villkor.
Nyligen gick Lufthansas piloter ut i strejk, viket är någonting som de har gjort fjorton gånger sedan år 2014. Anledningen är flygbolagets ambition att pressa såväl löner som villkor för att bättre kunna konkurrera med flygets lågprisalternativ. Detta skulle bland annat kunna innebära frysta löner. Piloterna har på nära håll kunnat följa vad detta har haft för konsekvenser för både kabinanställda och markpersonal.
Medan flygbolaget vill frysa lönerna, vill piloterna ha en retroaktiv löneförhöjning med 3,66 procent för de senaste fem åren. Lufthansas ledning har bara erbjudit 2,5 procent. Reuters uppger att en pilot som flyger för Lufthansa tjänar 180 000 Euro om året före skatt.
SAS
Det är inte bara Lufthansas piloter som har strejkat under de senaste åren. Även andra bolag har drabbats som till exempel SAS. Deras personal har vägrat att flyga med hänvisning till att svenska piloter tjänar mindre än kollegor i motsvarande typ av flygbolag som flyger i Europa och Skandinavien. Enligt facket är lägsta lönen för en pilot som flyger för SAS knappt 29 000 kronor i månaden medan SAS själva säger att siffran är 32 000 kronor.
Piloterna som flyger för SAS menar att de har gått med på mycket under de senaste åren eftersom bolaget har riskerat konkurs vid ett flertalet tillfällen. SAS’ piloter ville vid den senaste strejken också att lönerna skulle utjämnas då det fanns ett “A-lag” och ett “B-lag” vilket innebar att de nyanställda piloterna tjänade mindre än de som hade varit anställda vid flygbolaget ett tag. Piloter och kabinställda har tidigare gått med på sänka löner för att rädda SAS ur den ekonomiska knipa det var i tidigare. SAS skulle inte få förlängda lån om inte personalen hade gått med på detta. Nu när SAS tjänar bra med pengar vill dem ändå inte höja piloternas löner.
Många flygbolag har valt att hyra in piloter för att minska sina lönekostnader och även detta är en hård nöt att knäcka i dagens ekonomiskt kärva läge. Någonting som fackförbunden kräver är att de inhyrda piloterna skall följa kollektivavtalet. SAS har startat en bas i London för att sänka lönekostnaden. De tänker ha anställda i London med lägre lön än svensk anställda piloter. Med intågade Brexit får vi se hur det går.
De svenska resenärerna drabbades vid Lufthansas pilotstrejk bland annat genom att alla flygningar mellan Tyskland och Stockholm Arlanda samt mellan Tyskland-Göteborg Landvetter ställdes in.