Budgetera i hushållet och företaget
Att budgetera kan förklaras med att utarbeta en budget, att kalkylera eller att beräkna kostnader och intäkter. Det är privat bra att sätta en budget för hushållet och driver man ett företag är det av yttersta vikt; ekonomin är oavsett användningsområde en central del av livet. Sätts en budget är det lättare att hålla koll på pengarna och att planera för framtiden och vilket ger en trygghet.
Planera
Att planera ekonomin, oavsett privat eller i yrkeslivet, och att diskutera den med en partner eller kollega känns kanske inte lockande men det är lönsamt för framtiden. Budgeten ger en prognos inför kommande månader och räkenskapsperiod.
En budget behöver inte vara komplicerad. Titta på nuläget och tänk framåt. Var befinner sig hushållet eller företaget idag och vad ska ske om ett år, fem år eller tio år. Budgeten kan vara kortsiktig eller långsiktig, detaljerad eller väldigt enkel, gjord i Excel med mängder av formler eller med penna och papper. En budget kan också vara föränderlig och kan anpassas efter yttre faktorer som de som ställt budgeten inte kunnat styra över. En reviderad budget som ändras hela tiden ger en aktuell och levande kalkyl men även om en sådan finns skall också en fast budget finnas. Den behövs som jämförelse även om den reviderade budgeten är mer sannolik att avspegla verkligheten.
Alla företag skall enligt lag ha koll på sin ekonomi. Man kan därmed säga att det är lagstadgat att göra en budget för ett företag. Om t.e.x långivaren credway skall göra en budget skulle den kunna innehålla detta:
- Ränteintäkter för sina SMS-lån utan uc
- Kreditförluster
- Personalkostnader
- Lokalkostnad
- Övriga kostnader
Hushållet mår bra av att ha en budget att förhålla sig till. Det ger en röd tråd att följa under året. Samma sak är det med företaget; de anställda vet vad företaget vill uppnå och hur man planerar att nå målet.
En nackdel med att arbeta med en budget är att den till största del baseras på gissningar, antaganden och magkänsla. Det kan därför vara bra att arbeta med flera budgetar, det vill säga en fast och en rörlig, och att arbeta med sin budget hela tiden.